Dlaczego warto uprawiać sport?

Przez kilka ostatnich lat nasiliła się tendencja na przestawianie się na zdrowy tryb życia. Jakakolwiek aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz nastrój, zdrowie fizyczne i psychiczne, a dodatkowo przyczynia się do polepszenia naszej zdolności do zapamiętywania i uczenia się.

Każdego dnia możemy spotkać masę trenujących osób, chociażby w parku, gdzie niemalże przez cały czas przewijają się mniej lub bardziej zaawansowani biegacze. W kwestii samych korzyści płynących ze sportu wyróżnia się cztery powody, dla których ludzie podejmują się tej praktyki.

Pierwszym powodem jest czynnik fizyczny oznaczający troskę o kondycję, wagę oraz zdrowie. W końcu z pewnością niejeden z nas czasem miał ochotę zmienić coś w swoim ciele – zrzucić kilka zbędnych kilogramów, wyrzeźbić sylwetkę, czy po prostu wpłynąć na ogólną postawę. Regularnie trenując można w znaczący sposób wpłynąć na figurę. Potwierdzone jest, że stosując samą dietę bez ćwiczeń, nie osiągniemy takich rezultatów jak wówczas, gdy dołączymy do tego aktywność fizyczną. Wpłynie ona nie tylko na deficyt kaloryczny konieczny do spadku wagi, ale również na budowę masy mięśniowej w miejsce tkanki tłuszczowej. Ponadto pamiętajmy, jaki wpływ na zdrowie posiada nadwaga lub niedowaga – wbrew pozorom niedowagę również można pokonać poprzez uprawianie sportu i rozbudowę mięśni.

Następnym motywem jest czynnik psychologiczny – ćwiczenia sprawiają, że ludzie mają lepsze samopoczucie, a ich stres zostaje zredukowany. Ma to ogromne znaczenie dla codziennego funkcjonowania, ponieważ gdy jesteśmy spięci, nie możemy dawać z siebie wszystkiego, stajemy się drażliwi i mniej wydajni. Trzecim powodem, dla którego ludzie podejmują się sportu jest zyskanie uznania w społeczeństwie, dopasowanie się do środowiska. Nie od dziś wiadomo, że moda na zdrowy tryb życia nie przemija. Coraz więcej osób ma ambicję na bycie „fit”, co widać chociażby na portalach społecznościowych. Ostatnią przyczyną jest natomiast naturalna chęć ludzi do zdrowego rywalizowania między sobą. Bieganie staje się po prostu sposobem na swego rodzaju rozwój osobisty i wzrost poczucia własnej wartości, co jest szczególnie pożądane w przypadku osób nieśmiałych i zakompleksionych.

Regularne uprawianie sportu sprawia, że ludzie są w stanie znacząco polepszyć swoje wyniki w nauce oraz pracy. Może to wpłynąć przede wszystkim na lepsze przyswajanie informacji i łatwiejsze skupienie uwagi. Ponadto u osób starszych podejmujących aktywność fizyczną różne choroby neurodegeneracyjne rozwijają się wolniej, jeśli uprawiają oni nawet mało wymagający sport. Dzieje się tak dlatego, że podczas wysiłku fizycznego mózg człowieka jest zaopatrywany w tlen i w większą ilość glukozy. Dzięki temu powstają nowe komórki w organizmie. Dodatkowo podczas treningu wydzielają się rożne hormony, które oddziałują na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Są to na przykład endorfiny, nazywane potocznie hormonami szczęścia. Poza tym w trakcie ćwiczeń wydzielany jest przez przysadkę mózgową hormon wzrostu. Oprócz tych dwóch substancji zauważyć można wówczas też wzrost poziomu serotoniny czy dopaminy. Wysiłek sprawia, że nasze samopoczucie ulega ogromnej poprawie co najmniej na kolejnych kilka godzin. Co ciekawe, lekarze zalecają regularne ćwiczenia dla osób dotkniętych depresją, gdyż jest to skuteczny sposób na walkę z tą chorobą cywilizacyjną.

Jakie jeszcze korzyści może przynieść nam systematyczne uprawianie sportu? Warto tu wymienić przede wszystkim wpływ ruchu na ciśnienie tętnicze krwi. Wysiłek pobudza serce do pracy, dlatego wszystkie tkanki zostają lepiej ukrwione. W ten sposób zwiększa się wydolność organizmu oraz jego wytrzymałość na zmęczenie. Ponadto obniżamy dzięki temu poziom złego cholesterolu, więc minimalizujemy ryzyko chorób serca oraz naczyń krwionośnych. Dodatkowo aktywne spędzanie czasu wzmacnia nasze mięśnie, stawy i kości, co uchroni wiele osób przed ewentualnymi schorzeniami narządu ruchu. Poza fizycznymi plusami uprawiania sportu nie można zapominać także o tych mniej widocznych skutkach, bardziej jednak odczuwalnych przez organizm. W wyniku regularnych ćwiczeń polepsza się jakość naszego snu oraz spada częstotliwość występowania bezdechu sennego, dlatego sportowcy rano rzadziej budzą się niewyspani. Pozytywnych aspektów płynących z treningów jest wiele. Z całą pewnością efekty zauważymy szybko, jeżeli będziemy w tym wytrwali i systematyczni. Oczywiście poza wysiłkiem fizycznym warto również stosować zdrową dietę oraz zrezygnować ze szkodliwych nawyków i nałogów.

KONATKT

  • ul. Siekierkowska 75
  • 00-001 Warszawa
  • tel: 7329382913